Kuntavaaliehdokas Jorma Perander: ”Isoja tai pieniä tekoja – laskutaitoa tarvitaan”
ISOJA TAI PIENIÄ TEKOJA – LASKUTAITOA TARVITAAN
Ilmastoasiat eli hiilidioksidipäästöjen (huom!) nettovähentäminen ohjaa nyt kaikkea kehitystä. Nyt tarvitaan laskutaitoa ja myös EU:ssa osaavia suomalaisia. Raahen yksi parhaita infra-asioita on hyvin toimiva kaukolämpöyhteistyö terästehtaan kanssa, jonka kehittämisessä olen itse ollut vahvasti mukana. Verkoston erikoisuutena on lämmön laaja käyttö myös pientaloalueille. Prosessilämpö on lähes päästötöntä ja edullisin lämmitysmuoto.
Eräässä tehtaan energiaprojektissa tutkittiin voimalaitoslaajennukseen liittyen lämmön toimittamista Oulun kaukolämpöverkkoon. Alustava tieto tällaisesta ratkaisusta olisi siis olemassa. Ellei ole myöhäistä, niin nyt tulisi selvittää kaukolämmön tuotantomahdollisuus Fennovoiman ydinvoimalaturbiinista. Paineastiakin on vielä alkutekijöissä. Edellisellä ydinvoiman hakukierroksella Fortum tarjosi Porvoon mahdollisesta yksiköstä kaukolämpöä Helsingin alueelle. Täten Fortumin johdolla saataisiin asiantunteva tarkastelu. Hankkeen mahdollinen onnistuminen olisi suuri maakunnallinen yhteistyöprojekti. Kaukolämpö avaisi suuria mahdollisuuksia edullisen lämmön lisäkäytölle.
Ideoita vetytaloudesta, päästöttömistä polttoaineista, liikenteen sähköistymisestä ja sähkön riittävyydestä ihan kaikkeen pidetään selvänä ja jo 10 vuodessa. Aiemmin energian säästäminen painottui sähkön säästöön ja energiatehokkuuteen. Nyt ilmaston muutosta torjutaan sähköllä. Presidentti Bidenin ympäristöpalaveriin pääsivät Pohjoismaista Tanska, jolla on paljon merituulivoimaa sekä Norja, jossa on eniten sähköautoja. Norjassa on yli oman tarpeen vesi- ja tuulivoimaa ja autoilu painottuu Suomea lyhyemmille matkoille. Täten Norjasta ei ole meille malliksi.
Autojen sähköistymiseen liittyvä info on mielestäni epäloogista. Ladattavissa hybrideissä ilmoitetaan keskimääräiseksi kulutukseksi 1,3 l / 100 km, kun oikea tieto olisi 1,3 – 8 l / 100 km. Kalevassa esiteltiin erään täyssähköauton tunnuslukuja. Hinta 60 000 €, kun taloudellisia perusautoja Seatia, Opelia, Renaultia, Kiaa saa alkaen 15 000 €. Auton paino oli yli 2000 kg, kun nyt paalattavat 90- luvun perheautot Nissan Sunnyt, Astrat, Citroenit painoivat n. 900 kg. Ympäristölle tärkein luku; hiilidioksidia oli kulunut auton valmistusvaiheessa 26 000 kg eli nettosäästö alkaa 200 000 km:n jälkeen. Kun ostaa 200 000 km ajetun nykydieselin, josta ”hankintapäästöt” on jo nollattu, saa ajaa toisen 200 000 km hyvillä mielin.
Suomalainen Neste My- diesel säästää 90 % polttoaineen hiilidioksidipäästöistä, joka voisi olla nyt suomalainen ympäristöteko. Tuote sopii käyttäjien ja Nesteen infon mukaan kaikkiin dieseleihin ja jopa kulutus alenee. Ilmeisesti Vihreät ovat ajaneet tämänkin ulos säästövalikoimasta, kun säästö ei ole 100 %:a. Kun ymmärretään vain 100 %:n alasajo, niin ollaan hukassa; turve, kivihiili, liikenteen päästöt, talojen öljylämmitys, kesämökkien jätevedet jne. Suomi eläisi hyvin, jos tavoitteeksi otetaan 90 %.
DI Jorma Perander, kuntavaaliehdokas